HUDOBNÁ VÝCHOVA 1
Pracovná učebnica Hudobná výchova 1 pre prvý cyklus základného vzdelávania vytvorená podľa nového Štátneho vzdelávacieho programu 2023.

Pracovná učebnica Hudobná výchova 1 pre prvý cyklus základného vzdelávania vytvorená podľa nového Štátneho vzdelávacieho programu 2023.
- Dostupnosť: Na sklade
ZAČIATOK DISTRIBÚCIE: AUGUST 2025
Pracovná učebnica Hudobná výchova 1 s podtitulom Kráľovná hudby a Kráľ času je určená pre deti prvého ročníka základnej školy. Je vytvorená podľa nového Štátneho vzdelávacieho programu 2023.
Pomocou príbehu o kráľovnej Hudbinke a kráľovi Časoslavovi deti objavujú svet melódie, rytmu a hudobných znakov.
Pracovná učebnica Hudobná výchova – Kráľovná hudby a Kráľ času je veľmi prínosná pre prvákov, pretože ich zábavnou a hravou formou učí základom hudby a rytmu, pričom zároveň rozvíja ich tvorivosť, sluch, motoriku aj schopnosť pracovať v skupine. Je to skvelý prvý krok k tomu, aby si deti hudbu zamilovali a vnímali ju ako prirodzenú súčasť svojho sveta.
Pracovná učebnica ponúka inovatívny a hravý prístup k hudobnej výchove, ktorý deti motivuje učiť sa cez príbehy, pohyb a kreatívne aktivity. Pomáha učiteľom ľahšie a zábavnejšie napĺňať požiadavky nového ŠVP a poskytuje praktické úlohy na rozvoj hudobného sluchu, rytmu a spevu. Navyše, podporuje spoluprácu detí, ich emocionálnu inteligenciu a prirodzené vnímanie hudby, čím sa stáva skvelým nástrojom na moderné vzdelávanie.
Hlavné benefity pracovnej učebnice:
1. Zábavná a pútavá forma učenia – deti sa učia cez dobrodružstvá kráľovnej Hudbinky a kráľa Časoslava, čo robí učenie zaujímavejším. Množstvo hravých úloh a pohybových aktivít, ktoré udržujú pozornosť detí.
2. Rozvoj hudobných schopností – deti sa prostredníctvom úloh prirodzene učia noty c1-c2, dĺžky nôt, výrazové prostriedky hudby: základné dynamické značky, rozdelenie temp na rýchle, stredné a pomalé, melódia a rytmus.
3. Zapracovanie 5 komponentov vzdelávacej oblasti Umenie a kultúra - hudobnej výchovy:
a) spev piesní, práca s hlasom, ozvučovanie príbehov a javov,...
b) hra na hudobnom nástroji – hra na orffove nástroje (rytmické- bicie, aj melodické – zvonkohry, xylofóny, zvončeky), klavír, ...experimentovanie so zvukom,
c) počúvanie hudby – aktívne uvedomené počúvanie,
d) hudobno-pohybové vyjadrenie rytmu: hra na tele, tanečné vyjadrenie, pohybové vyjadrenie hudby,...
e) hudobno-dramatické vyjadrenie hudby, pantomimické prejavy,...
4. Prepojenie hudby s pohybom a emóciami – aktivity ako napodobňovanie metronómu, chôdza do rytmu a tanečné hry rozvíjajú rytmus a motoriku. Deti sa učia, že hudba môže byť tichá (piano), hlasná (forte), rýchla, pomalá a že tóny môžu stúpať či klesať. Prostredníctvom počúvania skladieb (napr. Vivaldi – Jar, Smetanov Pochod komediantov) sa učia rozpoznávať náladu v hudbe.
5. Kreativita a vlastná tvorba – deti si samy vytvárajú rytmické vzory – tlieskajú, plieskajú, dupú do rytmu, napodobňujú zvieracie zvuky. Učia sa základy hudobnej improvizácie, môžu si skúšať skladať vlastné krátke melódie. Vytvárajú si vlastné rytmické nástroje.
6. Podpora spolupráce a tímovej práce – deti si spoločne spievajú, vytvárajú rytmické sprievody a napodobňujú hudobné nástroje. Skupiny detí, ktoré zapájajú do hudobných hier, učia spolupráci a vzájomnému počúvaniu.
7. Základy pre ďalšie hudobné vzdelávanie – deti získavajú prvé hudobné zručnosti, ktoré im pomôžu neskôr, ak sa budú chcieť venovať spevu, hre na hudobný nástroj alebo hudobnej teórii.
Ďalšie informácie | |
Počet strán | 64 |
Formát | A4 |
Jazyk | slovenský |
Rok vydania | 2025 |
Autorky:
PaedDr. Jana Hudáková, PhD.
PaedDr. Lenka Kaščáková, PhD.
Čo sa deti naučia?
• Základy hudobnej teórie – notová osnova, husľový kľúč, nota G, E, C, D, F, H
• Hudobné rytmy a takty – štvrťové, osminové a polové noty, taktové čiary
• Hudobné zvuky vs. nehudobné zvuky – zvuky prírody, nástrojov a predmetov
• Práca s hudobnými nástrojmi – hra na Orffove nástroje (bubon, triangel, zvončeky)
• Pohybové aktivity s hudbou – tlieskanie rytmov, napodobňovanie metronómu, tanečné aktivity
• Hudobné symboly – pomlčky, opakovacie znamienka, dynamika (crescendo, decrescendo)
• Počúvanie a vnímanie hudby – Vivaldiho Jar, Smetanov Pochod komediantov, balet Luskáčik
• Spievanie a rytmizácia piesní – školské pesničky, ľudové piesne (Keď som ja slúžil, Tetka Zima)
• Tvorba vlastných rytmov a melódií – rytmické hry, zvieracie zvuky, hudobné hádanky
Čomu sa venujú praktické úlohy v pracovnej učebnici?
• Vyfarbovanie notových osnov a hudobných symbolov.
• Napodobňovanie zvukov rôznych nástrojov a predmetov.
• Tvorba jednoduchých hudobných skladieb pomocou známych nôt.
• Pohybové aktivity – tlieskanie, dupanie, chôdza do rytmu hudby.
• Zahraj si svoje meno na zvonkohre.
• Vytváranie rytmického sprievodu k piesňam.
... a mnoho iného.