SLOVENSKÝ JAZYK PRE 5. ROČNÍK – 1. DIEL
Pracovná učebnica pre žiakov 5. ročníka základných škôl je spracovaná v súlade s iŠVP, jeho obsahovým a výkonovým štandardom. Má platnú ministerskú doložku.

Pracovná učebnica pre žiakov 5. ročníka základných škôl je spracovaná v súlade s iŠVP, jeho obsahovým a výkonovým štandardom. Má platnú ministerskú doložku.
- Dostupnosť: Na sklade
- ISBN: 978-80-8280-213-2
Nájdete aj v balíkoch:
V UČITEĽSKEJ KNIŽNICI ZADARMO si môžete stiahnuť METODICKÚ PRÍRUČKU SLOVENSKÝ JAZYK pre 5. ročník ZŠ
Vychádza ako alternatíva k zastaralým učebniciam v modernej grafickej úprave a učivo prináša vo vizuálne prehľadnej štruktúre.
Koncepcia pracovnej učebnice Slovenský jazyk pre 5. ročník:
- podporuje autentické učenie sa, prepája teoretické poznatky s reálnym životom,
- necháva priestor na aktívne vyvodzovanie a systematizovanie poznatkov,
- ponúka rôznorodé texty na rozvoj čitateľských zručností,
- dáva možnosť vyhľadávať informácie, pracovať so zdrojmi, kriticky myslieť,
- obsahuje rôznorodé úlohy formulované na rôznych kognitívnych úrovniach,
- integruje prvky hry ako prostriedok motivácie a radosti z procesu učenia sa...
Pracovná učebnica v sebe integruje rôznorodé úlohy, didaktické hry a motivačné texty, riešením ktorých sa žiaci učia požadované fakty, objavujú zákonitosti, nadobúdajú očakávané zručnosti smerujúce k vytváraniu vlastných textov a rozvoju kritického myslenia.
„Autorkám sa podarilo skĺbiť požadovaný obsah stanovený v Štátnom vzdelávacom programe so spôsobmi učenia sa žiakov, ktoré vychádzajú z ich bežného života, zároveň využívajú záujem mladých ľudí o technológie s cieľom naučiť ich vyhľadať rôzne informácie, kriticky myslieť, vyjadriť svoj názor a prezentovať svoje stanovisko.“ (PaedDr. Jana Tomášková, PhD., lektorka publikácie)
Pracovná učebnica Slovenský jazyk pre 5. ročník spája prvky modernej a tradičnej didaktiky overené pedagogickou praxou autoriek. Spolu s metodickou príručkou tak predstavuje komplexný didaktický prostriedok na vyučovacie hodiny slovenského jazyka.
Ďalšie informácie | |
Počet strán | 136 |
Formát | A4 |
Typ produktu | pracovná učebnica |
Jazyk | slovenský |
Editorky:
prof. PaedDr. Jana Kesselová, CSc. – profesorka v odbore slovenský jazyk a literatúra, FF Prešovská univerzita, Prešov
PaedDr. Jana Tomášková, PhD. – metodička (občianska náuka, slovenský jazyk a literatúra), NIVaM, Žilina
Autorky:
Mgr. Monika Andrejčáková, PhD. – učiteľka slovenského jazyka a literatúry na 2. stupni ZŠ, Súkromná ZŠ v Senci
Mgr. Iveta Barková – riaditeľka Súkromnej ZŠ v Senci, učiteľka SJL a DEJ na II. stupni ZŠ, víťazka súťaže Učiteľ Slovenska za rok 2020, nominovaná na Global Teacher Prize 2021 (nominácia 50 najlepších učiteľov sveta).
PhDr. Katarína Hincová, PhD. – vysokoškolská pedagogička, metodička v odbore slovenský jazyk a literatúra, FF UCM Trnava, autorka učebných materiálov na slovenský jazyk pre ZŠ a SŠ
PROFILY PROTAGONISTOV
CHCE TO LEN SYSTÉM A PORIADOK
NINA
SLOVNÁ ZÁSOBA/JEDNOVÝZNAMOVÉ/VIACVÝZNAMOVÉ SLOVÁ
USTÁLENÉ SLOVNÉ SPOJENIA/PRIROVNANIA/POREKADLÁ/PRÍSLOVIA/PRANOSTIKY
SPISOVNÝ JAZYK A NÁREČIA
TOTO UŽ VLASTNE POZNÁME !
FILIP
OHYBNÉ A NEOHYBNÉ SLOVNÉ DRUHY
GRAMATICKÉ KATEGÓRIE – ROD, ČÍSLO, PÁD
ŽIVOT V POHYBE
JAKUB
ŽIVOTNOSŤ A NEŽIVOTNOSŤ PODSTATNÝCH MIEN MUŽSKÉHO RODU
SKLOŇOVANIE PODSTATNÝCH MIEN MUŽSKÉHO RODU PODĽA VZOROV CHLAP A HRDINA
SKLOŇOVANIE PODSTATNÝCH MIEN MUŽSKÉHO RODU PODĽA VZOROV DUB A STROJ
SKLOŇOVANIE PODSTATNÝCH MIEN MUŽSKÉHO RODU – ZHRNUTIE
NA VLNE TRADÍCIÍ
ELA
SKLOŇOVANIE PODSTATNÝCH MIEN ŽENSKÉHO RODU PODĽA VZOROV ŽENA A ULICA
SKLOŇOVANIE PODSTATNÝCH MIEN ŽENSKÉHO RODU PODĽA VZOROV DLAŇ A KOSŤ
SKLOŇOVANIE PODSTATNÝCH MIEN ŽENSKÉHO RODU – ZHRNUTIE
ČARO UČENIA VONKU
KLÁRA
SKLOŇOVANIE PODSTATNÝCH MIEN STREDNÉHO RODU PODĽA VZORU MESTO
OPIS PRACOVNÉHO POSTUPU
SKLOŇOVANIE PODSTATNÝCH MIEN STREDNÉHO RODU PODĽA VZORU SRDCE
SKLOŇOVANIE PODSTATNÝCH MIEN STREDNÉHO RODU PODĽA VZORU VYSVEDČENIE
SKLOŇOVANIE PODSTATNÝCH MIEN STREDNÉHO RODU PODĽA VZORU DIEVČA
SKLOŇOVANIE PODSTATNÝCH MIEN STREDNÉHO RODU – ZHRNUTIE
Zuzana Herbrychová (mentorka, lektorka)
Táto učebnica predstavuje inovatívny prístup k vzdelávaniu, ktorý reflektuje rozmanitosť žiakov v triede a podporuje rozvoj kľúčových kompetencií. Sústredí sa na inkluzívne vzdelávanie, rozvoj IT gramotnosti a kritického myslenia, pričom využíva rôzne úrovne porozumenia podľa Bloomovej taxonómie. Zároveň kladie dôraz na sebareflexiu a sebahodnotenie, čím pomáha žiakom lepšie porozumieť vlastným silným stránkam a preferovaným učebným štýlom.
Veľkou devízou učebnice sú postavy ôsmich spolužiakov, ktorí reprezentujú rôzne životné skúsenosti a perspektívy. Každé dieťa v triede si tak môže nájsť toho svojho učebnicového kamaráta, s ktorým sa stotožní. Či už je to Filip, prostredníctvom ktorého učebnica podporuje rozvoj jazykových zručností a interkultúrne porozumenie, Nina, ktorá sprostredkúva odkazy na digitálne nástroje a aplikácie či Erika, ktorá prináša kultúrne obohatenie a dôraz na sociálnu spravodlivosť. Jakub zas motivuje k pohybu a disciplíne; Ela zas prepája historické súvislosti so súčasnosťou. Dávid reprezentuje žiakov, ktorí preferujú individuálnu prácu a hĺbavé učenie. Alex prispieva k pochopeniu inkluzívneho vzdelávania. Klára motivuje k ochrane prírody, zodpovednému prístupu k životnému prostrediu a využívaniu vonkajšieho prostredia na učenie.
Každá kapitola je štruktúrovaná tak, aby podporovala rôzne aspekty funkčnej gramotnosti – úvodné zhrnutie poskytuje jasný prehľad kľúčových informácií, ukážky zo zaujímavých kníh inšpirujú k ďalšiemu čítaniu. Následná práca s textom na rôznych úrovniach Bloomovej taxonómie podporuje čitateľskú gramotnosť – žiaci pracujú s vlastným písaným prejavom, zlepšujú svoju verbálnu komunikáciu, rozvíjajú si analytické myslenie či podporuje hlbšie pochopenie súvislostí (prostredníctvom zadaní porovnajte, analyzujte, vyhodnoťte, rozdeľte, vysvetlite vzťahy medzi..., interpretujte, predpovedajte, diskutujte...). Úlohy sú tak orientované na aplikáciu vedomostí v praktických situáciách, pričom žiaci majú možnosť hodnotiť svoj pokrok a pomenovať svoje silné stránky, resp. vybrať si úlohy zamerané na rôzne typy inteligencie (logicko-matematická, jazyková, priestorová, hudobná, telesno-kinestetická, intrapersonálna a interpersonálna). Úlohy majú často hravý charakter; zabezpečujú interaktivitu a zábavnú formu učenia. Učebnica obsahuje rôzne formáty opakovacích cvičení a reflexívnych úloh, ktoré pomáhajú upevniť vedomosti (veľký priestor na opakovanie). Učebnica ponúka moderný a inkluzívny pohľad na vzdelávanie. Silnou stránkou je jej zameranie na rozvoj funkčnej gramotnosti a digitálnych zručností, pričom reflektuje rôznorodosť žiakov a učebných štýlov. Integrácia ôsmich sprievodcov umožňuje deťom identifikovať sa s postavami a nachádzať v nich inšpiráciu. Dôležitým prvkom je aj podpora sebareflexie, sebahodnotenia a výberu úloh podľa individuálnych silných stránok, čo umožňuje žiakom rozvíjať sa podľa vlastného tempa a preferencií. Táto učebnica predstavuje významný krok k modernejšiemu a prístupnejšiemu vzdelávaniu. Je vhodná pre školy, ktoré chcú podporovať inklúziu, kritické myslenie a digitálnu gramotnosť žiakov. Jednou z potenciálnych výziev môže byť potreba kvalitnej podpory učiteľov, ktorí by mali byť vyškolení na efektívne využívanie učebnice v triede.
Zuzana K. (učiteľka v ZŠ)
Obálka je pútavá, ale nie prehnaná. To sa nesie celou pracovnou učebnicou, nie sú tam prehnané obrázky, ktoré by odpútavali žiacku pozornosť. Dobrý nápad sú aj deti – piataci, ktorí žiakov budú učebnicou sprevádzať, je to osobnejšie. Páči sa mi výber textov, s ktorými sa pracuje, aj úlohy na čítanie s porozumením. Veľmi dobré sú námety na rôzne aktivity a hry, nám učiteľom to uľahčí prácu a máme opäť nové námety na spestrenie hodiny. Niekedy ich je však viac, treba si z nich vybrať a prispôsobiť konkrétnej triede. Ako pozitívum vnímam aj prázdne strany Čo si mám zapamätať... a časť na konci pod názvom Rýchla pomoc. Bola som zvyknutá na morfológiu odučenú za sebou, tu sú zvukové vlastnosti reči a spoznávanie textov medzi podstatnými a prídavnými menami. Celkom by ma zaujímalo, ako by to vplývalo na utvrdenie učiva o podstatných menách, takže by som to asi vyskúšala. Prijala by som viac cvičení na precvičovanie jednotlivých gramatických javov. Celkovo hodnotím pracovnú učebnicu ako dobre prepracovanú a myslím, že by som ju so žiakmi aj vyskúšala. Aj pri reakciách žiakov a ich následných vedomostiach by sa dala zhodnotiť ešte lepšie.
Mgr. Aneta Mihalčinová (učiteľka SLJ 2. stupeň, Evanjelická základná škola, Palisády 57, Bratislava)
Pracovné učebnice Slovenského jazyka pre 5. ročník základných škôl od vydavateľstva EXPOL PEDAGOGIKA a vyššie spomínaných autoriek sú plnohodnotné učebnice, ktoré odporúčam využívať vo vyučovacom procese na hodinách slovenského jazyka v 5. ročníku. Pracovné učebnice spĺňajú všetky kritéria Inovovaného Štátneho vzdelávacieho programu a sú v súlade s jeho obsahovým i výkonovým štandardom. Povedala by som, že nie len že spĺňajú dané kritéria, ale ponúkajú ich ešte oveľa viac. Použité ukážky v učebnici sú vhodne zvolené a veľmi šikovne nám podsúvajú informácie i zaujímavosti z iných „kútov“ či už sveta, vzťahov, vedy, Slovenska, života atď., čim u žiaka zvyšujú záujem a ponúkajú mu všeobecný prehľad o reálnom živote. Pozitívne hodnotím aj okienka „Do slovníčka“, ktoré žiakovi pomáhajú uchopiť a zapamätať si nové slová. A nie je to len o klasickom vypísaní nového slova a významu. Ale žiak musí nové slovo v danom okienku vhodne použiť a doplniť ho do vety podľa správneho lexikálneho významu, pričom si nové slovo osvojí. Toto v ňom zanechá oveľa hlbšiu pamäťovú stopu, ako len obyčajné prečítanie si slova a jeho významu. Úžasné na týchto pracovných učebniciach je aj to, koľko priestoru ponúkajú na samotné učenie. Je skvelé, koľkými možnými úlohami a zaujímavými prístupmi autorky ponúkajú cestu k naučeniu sa vybranej témy. Nie sú to len úlohy preverujúce teoretické znalosti typu vieš-nevieš. Úlohy ponúkajú aj zábavný, hravý prístup, ďalej prístup kritického myslenia a pozorného čítania, prístup osobného zapojenia sa. Pozitívne hodnotím aj poskytovanie „lešenia“ pri riešení úloh či pri samotnom učení. Rozdelenie tém má systém a poriadok. V učebnici sa autorky systematicky zameriavajú na jeden vybraný celok a neskáču z jedného do druhého, ako by sme to mohli vidieť v iných učebniciach. Najprv sa napríklad povenujú slovným druhom, ktoré podrobne vysvetlia a pripravia si na to dostatok úloh, aby si žiaci stihli osvojiť informácie a rozdiely medzi jednotlivými slovnými druhmi. Potom sa začnú postupne venovať podstatným menám, ktoré dopodrobna preberajú. Ako učiteľke mi veľmi imponuje práve to, koľko priestoru učebnice ponúkajú. Nemusím sa zaoberať tlačením a vymýšľaním úloh, lebo tie v klasických učebniciach často nepostačujú na utvrdenie preberaného učiva. Nemusíme strácať čas vyberaním zošitov a prepisovaním poznámok, pretože tu ich majú na jednom mieste aj s úlohami a textami. Pracovné učebnice dokonca ponúkajú aj priestor na vlastné poznámky, čím nahrádzajú potrebu nosenia zošitov. Po grafickej stránke sú učebnice krásne prepracované. Ponúkajú moderný dizajn a najmä prehľadnosť. Preto tieto učebnice určite odporúčam a úprimne sa teším z toho, že existujú. Konečne je na trhu niečo, čo dokáže nám učiteľom pomôcť v práci a odľahčí nám to vlastnú prípravu. Pracovné učebnice sú však najväčším pomocníkom pre piatakov, ktorí majú teraz všetko pokope (zošit, učivo, poznámky a úlohy). V učebniciach nájdu systematicky a prehľadne porozdeľované tematické celky dokonca aj podľa učebných plánov prvého a druhého školského polroka. Verím, že ostatné, vyššie spomínané kvality týchto učebníc pomôžu žiakom nie len v učení a pochopení slovenčiny, ale poskytnú im aj všeobecný prehľad, schopnosť prepájať informácie a napomôžu im v rozvíjaní kritického myslenia. A verím, že svojím jedinečným prístupom dokážu v žiakoch vyvolať záujem o tento predmet.
Zuzana Lašticová (učiteľka)
Slovenský jazyk pre 5. ročník je pracovnou učebnicou, ktorej autorkami sú K. Hincová, I. Barková a M. Andrejčáková. Pozostáva z dvoch dielov. Celou pracovnou učebnicou sa žiakom prihovárajú ich rovesníci, ktorí sa na úvod predstavia. Opisujú im svoje zážitky a vzťah k učeniu. Ich komentáre sú zaujímavým spestrením učenia. Učebnica je prehľadne rozdelená do tematických celkov. V každom z nich sa prepájajú teoretické poznatky s praktickými úlohami na precvičenie daného javu. Príjemným doplnením je farebné spracovanie a obrázky. Pozitívne hodnotím rôzne typy úloh (tabuľky, doplňovačky, spájanie...), rovnako ako zvýraznenie kľúčových slov v zadaniach, ktoré určite pomôže nielen žiakom so špeciálnymi potrebami. V súvislosti s prácou s textom sú zaujímavým doplnkom sekcie „Do slovníčka“, v ktorých sa žiaci oboznámia s významom nových slov. Zároveň ich môžu vhodne použiť aj vo vetách. Pozitívne hodnotím pojmové mapy na záver každého tematického celku, rovnako ako časť „Čo si mám zapamätať“, ktorá dáva vyučujúcemu priestor na vlastné zadania a úlohy. Prvá kapitola týkajúca sa slovnej zásoby je spracovaná prehľadne, úlohy sú rôznorodé. Pozitívne vnímam odporúčania na prácu s mapou alebo slovníkmi.V druhom celku autorky opakujú poznatky, ktoré o gramatických kategóriách získali žiaci v predchádzajúcich ročníkoch. Aj tu sa okrem práce s textom nachádzajú rôzne typy úloh (doplňovačky, spájanie, vyfarbovanie, tajnička...).Nasledujúca kapitola sa venuje gramatickej kategórii životnosti a vzorom mužského rodu. Pozitívne hodnotím prepojenie vzorov, žiaci si vedia porovnať jednotlivé pády, zakončenia...V časti o vzoroch ženského rodu je opäť veľmi pekne spracované porovnanie vzorov žena-ulica, dlaň-kosť.V poslednej kapitole sa autorky venujú vzorom stredného rodu. Súčasťou tohto celku je aj opis pracovného postupu a plagát. Zaujali ma vybrané texty, ktoré kladú dôraz na tradície, remeslá, životné prostredie...Záver prvého dielu tvorí stručný prehľad, tzv. Rýchla pomoc. Je skvelým pomocníkom pre rýchlu orientáciu v pádových otázkach a vzoroch podstatných mien.
Mária K. (učiteľka ZŠ Košice)
Pracovná učebnica ako typ produktu, do ktorého môžu žiaci písať by odbremenil žiakov od kúpy samostatného pracovného zošita. Pracovná učebnica je z môjho pohľadu vhodná pre žiakov 5. ročníka – je spracovaná veľmi pútavo, učivo ponúka farebne a prehľadne spracované. Pre lepšie pochopenie oceňujem pojmové mapy, cvičenia, ktoré dopĺňajú teóriu, prehľadné poznámky v časti Zapamätáme si. Za pozitívum tiež považujem prácu s ukážkami, ktorá prispieva k rozvoju čítania s porozumením a teda pripravuje na testovanie. Nechýba ani priestor na vlastné poznámky žiakov.
Mgr. Lucia Mišičáková (učiteľka SLJ na 2. stupni, SK4493, Základná škola, Školská 7, Tomášov)
Pracovná učebnica Slovenský jazyk pre 5. ročník základných škôl 1. diel z vydavateľstva Expol Pedagogika je prvým dielom z dvojdielnej série učebníc slovenského jazyka pre žiakov 5. ročník základnej školy a dopĺňa ju druhý diel pracovnej učebnice s rovnomenným názvom, ktorý nadväzuje na 1. diel. Prvý diel pracovnej učebnice predstavuje témy z lexikológie (slovná zásoba – slová podľa významu a slová podľa spisovnosti, ustálené slovné spojenia) a morfológie (slovné druhy – podstatné mená a ich skloňovanie a skloňovacie vzory), pričom logicky dominuje práve oblasť morfológie. Druhý diel prináša témy z oblasti fonetiky a fonológie, štylistiky a morfológie (so zameraním na prídavné mená a ich delenie na akostné a vzťahové). Obidva diely tak pokrývajú všetky dôležité témy, teda požadovaný obsah stanovený v Štátnom vzdelávacom programe. Kapitoly, resp. jednotlivé učivá sú usporiadané logicky. Tu by som rada vyzdvihla úvod a záver každej kapitolky – preberaného učiva. Žiak má ešte pred ponorom do témy vďaka prehľadnej tabuľke vždy prehľad o tom, čo sa v danom tematickom celku (kapitole) naučí, napr. pri podstatných menách mužského rodu je tabuľka Jazykové témy, ktoré spoločne objavíme (1. diel, s. 48), čo môže eliminovať stres žiakov. Záver kapitolky zase zväčša prináša opakovanie, predpripravené pojmové mapy či inak vizuálne lákavo spracované zhrnutie učiva, do ktorého žiaci vpisujú chýbajúce pojmy. Nasleduje prázdna dvojstránka na vlastné poznámky.
Špecifikom týchto pracovných učebníc je forma, akou komunikujú so žiakom – neobsahujú len „suché“ poučky a úlohy, ale priamo sa mu prihovárajú a podporujú tak (okrem iného) rovesnícke a samostatné učenie. Každým učivom totiž žiakov sprevádzajú ich rôzni rovesníci (s ktorými majú žiaci možnosť oboznámiť sa už v úvode) a učivo je žiakom predostreté z ich pohľadu. Spolu s ďalšími úlohami pod textom (napr. 2. diel, str. 7, úloha 2) to v žiakoch podporuje rozvoj kritického myslenia, empatie a schopnosti tolerovať a rešpektovať názory iných, nielen formulovať vlastné. Zároveň by to v žiakoch malo tiež posilniť pocit akejsi zodpovednosti.
Ďalším prínosom týchto pracovných učebníc je, že žiaci vďaka rôznym typom úloh okrem získania požadovanej sumy faktov a zákonitostí rozvíjajú aj svoju kreativitu (napr. 1. diel, str. 60/13 c) či str. 67/14 a mnohé ďalšie). Nechýbajú však ani „klasické“ úlohy na dopĺňanie daných slov vo vhodných tvaroch (1. diel, str. 71/10) či diktáty (napr. 1. diel, str. 88/34), nie sú však v prevahe.
V neposlednom rade sa mi žiada vyzdvihnúť široké spektrum tém, ktoré pracovné učebnice prinášajú na svojich stránkach, a to prostredníctvom jednotlivých textových ukážok, s ktorými žiaci pracujú. Tieto témy nie sú len „klasické učebnicové“, ale sú vhodné, aktuálne a pre žiakov nepochybne príťažlivé, vďaka čomu sa k žiakom okrem požadovaných vedomostí z predmetu slovenský jazyk a literatúra dostávajú aj poznatky nielen z iných školských predmetov, ale dovolím si tvrdiť, že aj rôznych oblastí života, a tak sa vlastne žiakom aj vďaka týmto pracovným učebniciam žiakom rozširujú obzory. To zasa vyhovuje aktuálnym trendom vo vzdelávaní. Ku všetkému vyššie spomenutému treba ešte vyzdvihnúť vizuálnu stránku a grafické spracovanie týchto pracovných učebníc. To je totiž nielen príťažlivé pre žiakov, ale tiež uľahčuje orientáciu v učive a môže byť vítaným pomocníkom aj pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami. Pracovné učebnice svojím obsahom napĺňajú požiadavku stanovené v Štátnom vzdelávacom programe a zároveň sa svojou schopnosťou prepájať rôzne oblasti života a prihovárať sa žiakom radia k moderným a atraktívnym učebným pomôckam.
Danica B. (recenzentka)
Učebnica pre 5. ročník plne rešpektuje nový ŠVP pre základné vzdelávanie, uplatňuje postupnú vzostupnosť náročnosti poznatkov a umožňuje rozvíjať a spájať nadobudnuté vedomosti, zručnosti a kompetencie z predchádzajúcich ročníkov. Okrem logického vysvetlenia učiva obsahuje široký výber úloh pre žiakov a využíva rôzne úrovne formovania jazykovej a komunikačnej gramotností. Autorky nenásilne využívajú súvislosti medzi poznaným a nepoznaným tak, aby stimulovali u žiakov hravé objavovanie jazyka i okolitého sveta. Otázky, úlohy, cvičenia sú formulované jasne a zrozumiteľne, čo umožňuje žiakovi samostatne a aktívne si osvojovať poznatky a zručnosti aj bez učiteľa. Pracovná učebnica premyslene rozvíja kompetencie žiaka, jej autorky pamätali na osobnostné, sociálne, psychomotorické, učebné, komunikatívne aj informačné kompetencie, aj na rozvoj kritického a tvorivého myslenia. Žiaci pracujú s rôznymi typmi textov, texty nadväzujú na aktuálne dianie vo svete a rozširujú okruh poznania žiakov. V zadaniach úloh autorky motivujú žiakov vyhľadávať kľúčové slová, pracovať s neúplnou informáciou, overiť si správnosť informácií, diskutovať o svojich názoroch na danú tému a tvoriť vlastné ústne a písomné jazykové prejavy.
Grafická úprava učebnice je, podľa môjho názoru, vynikajúca. Text je prehľadne farebne členený a veľmi sofistikovane ho dopĺňajú pojmové mapy, ilustrácie, grafy, piktogramy a pod.
Spracovanie textu je vyvážené a prehľadné aj pre žiakov s vývinovými poruchami. Na začiatku každej kapitoly sa nachádza farebne odlíšený zoznam jazykových tém, ktoré žiaci budú objavovať, a zoznam slohových útvarov, ktoré sa naučia prakticky vytvoriť, čo je veľmi užitočné aj pre žiaka, aj pre pedagóga.
Osobitnú grafickú úpravu majú úvodné motivačné texty na začiatku každej kapitoly, texty na rozbor, cvičenia, tvorivé úlohy a pojmy, ktoré si majú žiaci osvojiť. Každá kapitola obsahuje slovníček aktuálnych nových termínov aj s ukážkou ich využitia v texte. Výnimočnú hodnotu pre žiakov majú prehľady učiva na konci oboch dielov pracovnej učebnice aj na zadnej strane obalu.
Text je na vysokej jazykovej úrovni, autorky aj zložité gramatické javy podávajú primerane veku a pracujú s prirodzenou zvedavosťou žiakov. Zaujala ma napr. téma znelostnej asimilácie, ktorú autorky objasnili veľmi precízne a zároveň prakticky. Z hľadiska spoločenskej korektnosti pracovná učebnica spĺňa všetky kritériá v maximálnej miere. Spracovanie učiva nediskriminuje žiakov, členov spoločnosti, vyhovuje požiadavkám citlivosti a rovnosti vo vzťahu k hendikepovaným ľuďom, pohlaviu, národom a národnostiam, rasám, náboženstvu, podporuje multikultúrnosť a vychováva k dodržiavaniu ľudských práv. Jednotlivé kapitoly sú koncipované akoby z pohľadu rôznych detí s rôznymi typmi inteligencie a odlišnými záujmami. Medzi fiktívnymi detskými sprievodcami učivom 5. ročníka je aj hendikepovaný chlapec a rómske dievča. Túto koncepciu hodnotím veľmi pozitívne. Odzrkadľuje ju aj farebné odlíšenie jednotlivých kapitol učiva.
Didaktické spracovanie učebnice kladie dôraz na rozvoj čítania s porozumením, identifikáciu vzťahov a súvislostí v rámci textu, ale aj prepojenie s bežným životom. Podporuje rozvoj tvorivého a kritického myslenia, vedie žiakov k zamysleniu sa nad problémami rovesníkov, rodičov alebo ľudí, ktorých bežne stretávajú vo svojom okolí. Cieľavedome predchádza vytváraniu spoločenských predsudkov.
Mgr. Lenka Fiľová (učiteľka SJL 2.stupeň, ZŠ trojka, Jilemnického, Zvolen 960 01)
Osobne hodnotím pracovnú učebnicu veľmi veľmi kladne. Je tam všetko z obsahu ŠVP. Oceňujem diferenciáciu a rôznorodosť úloh, prácu s textom, medzipredmetové vzťahy, zaujímavé texty, zvýraznené činnostné slovesá a pokyny... V častiach Čo si mám zapamätať by som uvítala nálepky, ktoré by slúžili k vytvoreniu pojmovej mapy, keďže deti si ešte nevedia robiť nejaké poznámky alebo štruktúru. Túto pracovnú učebnicu hodnotím naozaj veľmi vysoko, keďže si viem v nej nájsť úlohy pre nadané deti, IZŽ žiakov, intaktné...
Mgr. Zuzana S. (lektorka)
Prvotné zaradenie diela ako pracovná učebnica v sebe nesie dôvod na jej zakúpenie a používanie. Spája v sebe totižto učebnicu a pracovný zošit, čiže 2 v 1. Pri jej listovaní hneď na prvý pohľad vidno grafické rozdelenie učiva od cvičení a úloh. Úlohy a cvičenia sú pestrého charakteru. Od čítania s porozumením, cez osemsmerovky, hry, omaľovánky, spájačky, zoraďovačky, doplňovačky až po mapy mysle. U žiaka tak rôzne druhy úloh rozvíjajú jednotlivé stránky jeho osobnosti a umožňujú mu nacvičiť si postupy a riešenia rozdielnych zadaní.
Učitelia pozitívne ocenia, že po každom tematickom celku je mapa mysle, ktorá slúži ako poznámky. Tieto poznámky zároveň slúžia aj ako cvičenie, pretože mapa mysle nie je úplná a žiaci si ju majú doplniť sami. Ak sa pedagógovia rozhodnú používať len pracovnú učebnicu a žiadne zošity, tak v 1. aj v 2. časti majú priestor na vlastné postrehy, ktoré chcú žiakom odovzdať, respektíve poukázať alebo pripomenúť, vyzdvihnúť. Táto časť vyzerá ako vytrhnutá dvojstránka zo zošita. Ďalším pozitívnym prínosom pracovnej učebnice je rozdelenie na dve časti. Prvá časť sa venuje výlučne podstatným menám. V druhej časti prevažuje fonetika, fonológia a sloh. Zaradenie medzipredmetových vzťahov bolo tiež dobrým lákadlom na kúpu pracovnej učebnice. Kým v 1. časti nájdeme prevažne prepojenie s dejepisom (Sumeri, šach, Kempelen, meranie času, hodiny, kníhtlačiareň, knihy), biológiou (byliny) a geografiou (Detva, Poľana, Terchová, Stará Ľubovňa), tak v 2. časti nájdeme prepojenie so súčasným životom vo väčšej miere (Bekim Aziri, hamburger, internet, dôležitosť hygieny, recepty). V 2. časti popri spomínaných veciach z reálneho života nájdeme ako medzipredmetový vzťah s dejepisom (história vzniku internetu, umelecký život v praveku). Pomenej je tu prepojenie na biológiu (chameleón) a geografiu (jaskyne, Vysoké Tatry).