SLOVENSKÝ JAZYK PRE 5. ROČNÍK – 2. DIEL
Pracovná učebnica pre žiakov 5. ročníka základných škôl je spracovaná v súlade s iŠVP, jeho obsahovým a výkonovým štandardom. Má platnú ministerskú doložku.
Pracovná učebnica pre žiakov 5. ročníka základných škôl je spracovaná v súlade s iŠVP, jeho obsahovým a výkonovým štandardom. Má platnú ministerskú doložku.
- Dostupnosť: Na sklade
- ISBN: 978-80-8280-208-8
Nájdete aj v balíkoch:
UŽ PRI OBJEDNÁVKE 1 KUSU PRACOVNEJ UČEBNICE SLOVENSKÝ JAZYK pre 5. ročník ZŠ MÔŽETE ZÍSKAŤ ZADARMO METODICKÚ PRÍRUČKU SLOVENSKÝ JAZYK pre 5. ročník ZŠ V PDF FORMÁTE*
*AK DO POZNÁMKY V OBJEDNÁVKE UVEDIETE HESLO: METODIKA ZADARMO.
Vychádza ako alternatíva k zastaralým učebniciam v modernej grafickej úprave a učivo prináša vo vizuálne prehľadnej štruktúre.
Koncepcia pracovnej učebnice Slovenský jazyk pre 5. ročník:
- podporuje autentické učenie sa, prepája teoretické poznatky s reálnym životom,
- necháva priestor na aktívne vyvodzovanie a systematizovanie poznatkov,
- ponúka rôznorodé texty na rozvoj čitateľských zručností,
- dáva možnosť vyhľadávať informácie, pracovať so zdrojmi, kriticky myslieť,
- obsahuje rôznorodé úlohy formulované na rôznych kognitívnych úrovniach,
- integruje prvky hry ako prostriedok motivácie a radosti z procesu učenia sa...
Pracovná učebnica v sebe integruje rôznorodé úlohy, didaktické hry a motivačné texty, riešením ktorých sa žiaci učia požadované fakty, objavujú zákonitosti, nadobúdajú očakávané zručnosti smerujúce k vytváraniu vlastných textov a rozvoju kritického myslenia.
„Autorkám sa podarilo skĺbiť požadovaný obsah stanovený v Štátnom vzdelávacom programe so spôsobmi učenia sa žiakov, ktoré vychádzajú z ich bežného života, zároveň využívajú záujem mladých ľudí o technológie s cieľom naučiť ich vyhľadať rôzne informácie, kriticky myslieť, vyjadriť svoj názor a prezentovať svoje stanovisko.“ (PaedDr. Jana Tomášková, PhD., lektorka publikácie)
Pracovná učebnica Slovenský jazyk pre 5. ročník spája prvky modernej a tradičnej didaktiky overené pedagogickou praxou autoriek. Spolu s metodickou príručkou tak predstavuje komplexný didaktický prostriedok na vyučovacie hodiny slovenského jazyka.
Ďalšie informácie | |
Počet strán | 106 |
Formát | A4 |
Typ produktu | pracovná učebnica |
Jazyk | slovenský |
Editorky:
prof. PaedDr. Jana Kesselová, CSc. – profesorka v odbore slovenský jazyk a literatúra, FF Prešovská univerzita, Prešov
PaedDr. Jana Tomášková, PhD. – metodička (občianska náuka, slovenský jazyk a literatúra), NIVaM, Žilina
Autorky:
Mgr. Monika Andrejčáková, PhD. – učiteľka slovenského jazyka a literatúry na 2. stupni ZŠ, Súkromná ZŠ v Senci
Mgr. Iveta Barková – riaditeľka Súkromnej ZŠ v Senci, učiteľka SJL a DEJ na II. stupni ZŠ, víťazka súťaže Učiteľ Slovenska za rok 2020, nominovaná na Global Teacher Prize 2021 (nominácia 50 najlepších učiteľov sveta).
PhDr. Katarína Hincová, PhD. – vysokoškolská pedagogička, metodička v odbore slovenský jazyk a literatúra, FF UCM Trnava, autorka učebných materiálov na slovenský jazyk pre ZŠ a SŠ
PROFILY PROTAGONISTOV
POĎME SA ROZPRÁVAŤ
ALEX
ZVUKOVÉ VLASTNOSTI REČI SLOVO/SLABIKA/HLÁSKA/ZNELOSŤ/NEZNELOSŤ
SPLÝVAVÁ/VIAZANÁ VÝSLOVNOSŤ/SPODOBOVANIE
TEMPO REČI/PAUZA/PRESTÁVKA
INTERVIEW/CIELENÝ ROZHOVOR
SILA HLASU/SLOVOSLED/DÔRAZ
DEBATA
SLOVNÝ PRÍZVUK
DISKUSIA
ZVUKOVÉ VLASTNOSTI REČI – ZHRNUTIE
VIEME ČÍTAŤ ?
DÁVID
PÍSANÝ A HOVORENÝ TEXT
VECNÝ TEXT/KĽÚČOVÉ SLOVÁ
POZNÁMKY A KONSPEKT
UMELECKÝ TEXT/ TÉMA/HLAVNÁ MYŠLIENKA
ČO VIEME O TEXTOCH, KTORÉ ČÍTAME – ZHRNUTIE
MÔJ PESTROFAREBNÝ SVET
ERIKA
PRÍDAVNÉ MENÁ
ROZPRÁVANIE
ROZDELENIE PRÍDAVNÝCH MIEN/AKOSTNÉ A VZŤAHOVÉ
SKLOŇOVANIE AKOSTNÝCH A VZŤAHOVÝCH PRÍDAVNÝCH MIEN
ROZPRÁVANIE S PRVKAMI OPISU
STUPŇOVANIE AKOSTNÝCH PRÍDAVNÝCH MIEN
PRÍDAVNÉ MENÁ – ZHRNUTIE
Zuzana K. (učiteľka v ZŠ)
Obálka je pútavá, ale nie prehnaná. To sa nesie celou pracovnou učebnicou, nie sú tam prehnané obrázky, ktoré by odpútavali žiacku pozornosť. Dobrý nápad sú aj deti – piataci, ktorí žiakov budú učebnicou sprevádzať, je to osobnejšie. Páči sa mi výber textov, s ktorými sa pracuje, aj úlohy na čítanie s porozumením. Veľmi dobré sú námety na rôzne aktivity a hry, nám učiteľom to uľahčí prácu a máme opäť nové námety na spestrenie hodiny. Niekedy ich je však viac, treba si z nich vybrať a prispôsobiť konkrétnej triede. Ako pozitívum vnímam aj prázdne strany Čo si mám zapamätať... a časť na konci pod názvom Rýchla pomoc. Bola som zvyknutá na morfológiu odučenú za sebou, tu sú zvukové vlastnosti reči a spoznávanie textov medzi podstatnými a prídavnými menami. Celkom by ma zaujímalo, ako by to vplývalo na utvrdenie učiva o podstatných menách, takže by som to asi vyskúšala. Prijala by som viac cvičení na precvičovanie jednotlivých gramatických javov. Celkovo hodnotím pracovnú učebnicu ako dobre prepracovanú a myslím, že by som ju so žiakmi aj vyskúšala. Aj pri reakciách žiakov a ich následných vedomostiach by sa dala zhodnotiť ešte lepšie.
Danica B. (recenzentka)
Učebnica pre 5. ročník plne rešpektuje nový ŠVP pre základné vzdelávanie, uplatňuje postupnú vzostupnosť náročnosti poznatkov a umožňuje rozvíjať a spájať nadobudnuté vedomosti, zručnosti a kompetencie z predchádzajúcich ročníkov. Okrem logického vysvetlenia učiva obsahuje široký výber úloh pre žiakov a využíva rôzne úrovne formovania jazykovej a komunikačnej gramotností. Autorky nenásilne využívajú súvislosti medzi poznaným a nepoznaným tak, aby stimulovali u žiakov hravé objavovanie jazyka i okolitého sveta. Otázky, úlohy, cvičenia sú formulované jasne a zrozumiteľne, čo umožňuje žiakovi samostatne a aktívne si osvojovať poznatky a zručnosti aj bez učiteľa.
Pracovná učebnica premyslene rozvíja kompetencie žiaka, jej autorky pamätali na osobnostné, sociálne, psychomotorické, učebné, komunikatívne aj informačné kompetencie, aj na rozvoj kritického a tvorivého myslenia. Žiaci pracujú s rôznymi typmi textov, texty nadväzujú na aktuálne dianie vo svete a rozširujú okruh poznania žiakov. V zadaniach úloh autorky motivujú žiakov vyhľadávať kľúčové slová, pracovať s neúplnou informáciou, overiť si správnosť informácií, diskutovať o svojich názoroch na danú tému a tvoriť vlastné ústne a písomné jazykové prejavy.
Grafická úprava učebnice je, podľa môjho názoru, vynikajúca. Text je prehľadne farebne členený a veľmi sofistikovane ho dopĺňajú pojmové mapy, ilustrácie, grafy, piktogramy a pod. Spracovanie textu je vyvážené a prehľadné aj pre žiakov s vývinovými poruchami. Na začiatku každej kapitoly sa nachádza farebne odlíšený zoznam jazykových tém, ktoré žiaci budú objavovať, a zoznam slohových útvarov, ktoré sa naučia prakticky vytvoriť, čo je veľmi užitočné aj pre žiaka, aj pre pedagóga. Osobitnú grafickú úpravu majú úvodné motivačné texty na začiatku každej kapitoly, texty na rozbor, cvičenia, tvorivé úlohy a pojmy, ktoré si majú žiaci osvojiť. Každá kapitola obsahuje slovníček aktuálnych nových termínov aj s ukážkou ich využitia v texte. Výnimočnú hodnotu pre žiakov majú prehľady učiva na konci oboch dielov pracovnej učebnice aj na zadnej strane obalu.
Text je na vysokej jazykovej úrovni, autorky aj zložité gramatické javy podávajú primerane veku a pracujú s prirodzenou zvedavosťou žiakov. Zaujala ma napr. téma znelostnej asimilácie, ktorú autorky objasnili veľmi precízne a zároveň prakticky. Z hľadiska spoločenskej korektnosti pracovná učebnica spĺňa všetky kritériá v maximálnej miere. Spracovanie učiva nediskriminuje žiakov, členov spoločnosti, vyhovuje požiadavkám citlivosti a rovnosti vo vzťahu k hendikepovaným ľuďom, pohlaviu, národom a národnostiam, rasám, náboženstvu, podporuje multikultúrnosť a vychováva k dodržiavaniu ľudských práv. Jednotlivé kapitoly sú koncipované akoby z pohľadu rôznych detí s rôznymi typmi inteligencie a odlišnými záujmami. Medzi fiktívnymi detskými sprievodcami učivom 5. ročníka je aj hendikepovaný chlapec a rómske dievča. Túto koncepciu hodnotím veľmi pozitívne. Odzrkadľuje ju aj farebné odlíšenie jednotlivých kapitol učiva.
Didaktické spracovanie učebnice kladie dôraz na rozvoj čítania s porozumením, identifikáciu vzťahov a súvislostí v rámci textu, ale aj prepojenie s bežným životom. Podporuje rozvoj tvorivého a kritického myslenia, vedie žiakov k zamysleniu sa nad problémami rovesníkov, rodičov alebo ľudí, ktorých bežne stretávajú vo svojom okolí. Cieľavedome predchádza vytváraniu spoločenských predsudkov.
Mgr. Zuzana S. (lektorka)
Prvotné zaradenie diela ako pracovná učebnica v sebe nesie dôvod na jej zakúpenie a používanie. Spája v sebe totižto učebnicu a pracovný zošit, čiže 2 v 1. Pri jej listovaní hneď na prvý pohľad vidno grafické rozdelenie učiva od cvičení a úloh. Úlohy a cvičenia sú pestrého charakteru. Od čítania s porozumením, cez osemsmerovky, hry, omaľovánky, spájačky, zoraďovačky, doplňovačky až po mapy mysle. U žiaka tak rôzne druhy úloh rozvíjajú jednotlivé stránky jeho osobnosti a umožňujú mu nacvičiť si postupy a riešenia rozdielnych zadaní.
Učitelia pozitívne ocenia, že po každom tematickom celku je mapa mysle, ktorá slúži ako poznámky. Tieto poznámky zároveň slúžia aj ako cvičenie, pretože mapa mysle nie je úplná a žiaci si ju majú doplniť sami. Ak sa pedagógovia rozhodnú používať len pracovnú učebnicu a žiadne zošity, tak v 1. aj v 2. časti majú priestor na vlastné postrehy, ktoré chcú žiakom odovzdať, respektíve poukázať alebo pripomenúť, vyzdvihnúť. Táto časť vyzerá ako vytrhnutá dvojstránka zo zošita. Ďalším pozitívnym prínosom pracovnej učebnice je rozdelenie na dve časti. Prvá časť sa venuje výlučne podstatným menám. V druhej časti prevažuje fonetika, fonológia a sloh. Zaradenie medzipredmetových vzťahov bolo tiež dobrým lákadlom na kúpu pracovnej učebnice. Kým v 1. časti nájdeme prevažne prepojenie s dejepisom (Sumeri, šach, Kempelen, meranie času, hodiny, kníhtlačiareň, knihy), biológiou (byliny) a geografiou (Detva, Poľana, Terchová, Stará Ľubovňa), tak v 2. časti nájdeme prepojenie so súčasným životom vo väčšej miere (Bekim Aziri, hamburger, internet, dôležitosť hygieny, recepty). V 2. časti popri spomínaných veciach z reálneho života nájdeme ako medzipredmetový vzťah s dejepisom (história vzniku internetu, umelecký život v praveku). Pomenej je tu prepojenie na biológiu (chameleón) a geografiu (jaskyne, Vysoké Tatry).
Mária K. (učiteľka ZŠ Košice)
Pracovná učebnica ako typ produktu, do ktorého môžu žiaci písať by odbremenil žiakov od kúpy samostatného pracovného zošita. Pracovná učebnica je z môjho pohľadu vhodná pre žiakov 5. ročníka – je spracovaná veľmi pútavo, učivo ponúka farebne a prehľadne spracované. Pre lepšie pochopenie oceňujem pojmové mapy, cvičenia, ktoré dopĺňajú teóriu, prehľadné poznámky v časti Zapamätáme si. Za pozitívum tiež považujem prácu s ukážkami, ktorá prispieva k rozvoju čítania s porozumením a teda pripravuje na testovanie. Nechýba ani priestor na vlastné poznámky žiakov.